Hem > Okategoriserade > Ovan molnen lyser alltid solen. Fan tro’t!

Ovan molnen lyser alltid solen. Fan tro’t!

Den pågående debatten, eller snarare upproret, rörande gradväxling, nedväxling, befattningsbyten, nedgradering och allt vad det nu är, väcker vissa personliga minnen. Minnen som visar att det som vanligt inte är mycket nytt under solen….
Nu måste jag för säkerhets skull påpeka att mina minnen och vad jag råkade ut för på intet sätt når upp till vad som händer alltför många idag. Ta det för vad det är, en anekdot ur historiens arkiv.

Jag började min bana som reservare och sneddade efter FN-tjänst  och diverse KFÖ:er, senast som stf kompch, in på YO-banan.
Detta skulle göras genom att gå ÄK på KS Karlberg. Glad i hågen, med lt gradbeteckningar på axeln och med en sprillans ny krigsplaceringsorder som kompch på fickan anmälde jag mig på Thess Vita där jag snabbt beordrades att plocka bort en stjärna, eftersom ”lt blev man först efter Karlberg!” För att formalisera det hela damp någon vecka senare ett brev ned med posten där CA, genlt Carl Erik Almgren, behagade bevilja min ansökan om entledigande från min tjänst som reservofficer; en ansökan jag garanterat aldrig sänt in, än mindre undertecknat.

Nåväl, detta gick väl att leva med och efter ÄK fick jag tillbaka min stjärna, nu som YO. Då kom nästa byråkratiska och stelbenta smäll. Jag fick en ny krigsplaceringsorder med ny befattning, nu som stf på det komp jag tidigaret varit chef för!
För att reda ut missförståndet blev det rask promenad till personalavdelning (något som då naturligtvis fanns lokalt, hette Pers och där ingen hört talas om HR….).
Där möttes jag av fiskblick och totalt oförstående. Vad jag hade haft för mig och eventuella kompetenser jag skaffat mig i ett tidigare liv var fullständigt ointressanta! Här gällde sedvanlig tågordning och typkrigsbefattningen för nykläckt R/lt var stf kompch eller batadj, punkt slut.

Först degraderad och sen placerad som ställföreträdare där man nyss varit chef. Det som för mig var något övergående och följden av stelbent byråkrati och bristande flexibilitet, något man faktiskt kunde skratta åt; verkar nu för många vara en allt annat än övergående verklighet. Inget är nytt under solen men nu verkar den ha gått i moln för gott!

Wiseman 1
Wiseman 2
Wiseman 3
Cynismer

  1. 12 september 2012 kl. 15:09

    Förbanden, vissa var myndigheter, kunde sannolikt hantera detta ”inom ram”. Jag gick själv samma väg som du, fick första året göra GKÖ som stf kompch för att året efter placeras som kompch. Jag kan självklart identifiera mig med de yngre kollegorna som placeras på lägre beafttningar. Om nu FM uppfattar den politiska pekpinnen som hårt, tala om det för oss, våga genomför omgalonering, en formidabel utmaning i motivation och truppföring med betydande förtroende risker.

  2. 17 september 2012 kl. 22:28

    Underbar beskrivning, igenkänningsfaktorn är stor!

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar