Hem > Okategoriserade > Hjälm på, backa 50…

Hjälm på, backa 50…

Vintern 1969 genomfördes en stor arméövning i gränstrakterna mellan Medelpad och Hälsingland, närmare bestämt i trakterna av Hassela och Hjältanstorp. Övningen var stor och höll på länge, bl a genom förskjutna inrycknings- och tilltransporttider för de deltagande förbanden. Under övningen genomfördes ett antal spektakulära saker som bl a fullskaliga minerade förhuggningar, men den stora grejen var att den nya norrlandsorganisationen org 69 för första gången provades storskaligt.

Själv deltog jag som den minsta tänkbara kuggen i det stora maskineriet. Jag fullgjorde min värnrätt som PCS-elev och med den fantastiska graden av vpl/fu förde jag befälet över ett lite udda förband. Hela vår GU-bat skulle agera både styrka B och C åt de övade brigaderna och jag tilldelades befälet över tre bv 202 med strvtorn på taket och en skgrp i respektive bakvagn. Som sådan skulle jag uppträda som något slags spaningsförband och skapa allmän förvirring inom en given yta.

Det var självklart att, med tanke på ålder och utbståndpunkt, det var jag och mitt förband som var mest förvirrat!
Nåväl, jag försökte lösa min uppgift efter bästa (o)förmåga, något som resulterade i att jag orienterade fullständigt fel bland alla spår och skogsbilvägar och till slut, efter ett självständigt dygn,  inte hade en aning om ens på vilket kartblad jag var. Med drivm på upphällningen och utan något samband följde jag en större väg i förhoppningen att få se en vägskylt eller att möta någon att fråga.
Pang, då kom jag på ett större förband intill vägen, ett förband som enligt både märkning och brist på sådan tillhörde fi!! De var fullt upptagna med att utspisa med ringlande matköer och ingen bevakning. Vad gör en 20-årig PCS-furir med självständigt befäl över en pskplut bv 202? Man breddgrupperar naturligtvis och anfaller med knallande eldmarkeringsapparater på ärtrören och dånande ksp 58 genom det uppfällda passagerarfönstret.

Förvåningen blev stor då reaktionen hos fi var i stort sett obefintlig. Matköer lät sig inte störas och ingen sköt tillbaka. Däremot kom ett antal herrar med blågula band runt både mössor och armar sättande i galopp, vilt viftande och tjoande. Med tillbörlig respekt för överheten beordrade jag halt och klev ur för samverkan. Vad jag fick mig till livs kan sammanfattas med att ”gratulerar till ett väl genomfört anfall….inte enligt planerna….ligger inte inom ramen för övningens tänkta förlopp….halt, helt om och försvinn så att vi kan nollställa läget!!!” Något snopen var det bara att dra vidare, dock efter att vi i nåder fått drivm och anvisningar för att hitta hem. Senare fick jag reda på att mitt anfallsmål var en fördelningsstab med betjäningsförband som agerade högre chef åt både styrka A och B och som sådan inte var ett dugg intresserad av en sketen styrka C-pluton som kommit vilse.

Vart leder nu allt detta. Jo till Bosse Pällnäs, Wisemans och Gyllenhaals artikel i Newsmill om Gotland och öns brist på försvar. Jag och många med mig har tidigare tagit upp detta om Gotland som ett militärt vakum och om våra politikers till synes naiva och fullständigt verklighetsfrämmande syn på hur framtiden kan komma att gestalta sig. Kanske inte troligt, kanske inte ens långsökt sannolikt men ändå fullt möjligt och med helt oacceptabla konsekvenser.

Nu tror jag att jag vet hur det kunnat bli så här. Naturligtvis är man i Rosenbad och på Helgeandsholmen övertygade om att man bara behöver sätta på sig blågula band och i artiga noter ”Gratulera till en väl genomfört lst- och ll-operation. Den är dock inte enligt planerna och gynnar inte utvecklingens tänkta förlopp. Vänligen, backa tillbaka så att vi kan nollställa läget! Vi kommer naturligtvis att ersätta er för era övningsberoende kostnader…”

Kategorier:Okategoriserade Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

