Hem > Okategoriserade > Alltför mycket navelludd…

Alltför mycket navelludd…

Jag har under nästan en månad klassat mig själv som ”sjukskriven grp 1, fri bloggande tv.”.
Det är bara att konstatera, jag hänger inte med längre i försvarsdebatten, åtminstone inte som den förs nu i bloggosfären. Den tenderar att allt mer övergå till att bara handla om FM inre liv, enskilda chefers tillkortakommanden, förkortningar jag inte har en aning om vad de betyder, definierade begrepp jag trodde jag visste vad det var men som nu betyder något helt annat än för fem år sedan och dessutom, hos alltför många anonyma kommentatorer, ett förgrämt kvirrande på ibland lägsta lille-jul-nivå.

För inte alltför många månader sedan var fortfarande de för FM framtida utveckling verkligt styrande frågorna aktuella och debatterade; styrande hotbild, omvärldsutveckling och -påverkan, ”hela landet ska försvaras….” – men hur och med vad, solidaritetsdoktrinen kontra NATO-medlemskap, Långtbortistanstänkandets hållbarhet, politik kontra verklighet…..

Så länge de navelskådande klagovisorna fortsätter att dominera tror jag att jag går till Moses för en förlängning av sjukskrivningen.

Kategorier:Okategoriserade
  1. 14 februari 2011 kl. 14:16

    Helt rätt!

    Inläggen har flyttat fokus till mer interna frågor jämfört med tidigare. Detta är naturligt med tanke på vad som händer i FM i dagsläget, det är liksom inte aktuellt att diskutera ”hela landet skall försvaras” etc. när verkligheten ser ut som den gör. Det gamla skämtet om att ”hela mälardalen skall försvaras” faller platt till marken med nuvarande utveckling. Nu handlar det mer om att hela L24 skall försvaras…

    Därför är det förståeligt att frågorna nu handlar om försvarsmaktsinterna problem.

    Sedan håller jag med om att tonen i debatten behöver lyftas. Det är inte värdigt med inlägg och kommentarer som innehåller förolämpningar och andra onyanserade inslag skrivna i affekt. Det är inte heller fruktbart att göra läsaren irriterad…

    / Commander

  2. op
    14 februari 2011 kl. 19:12

    Tyvärr visar den ”interna debatten” även upp samma symptom som den offentliga debatten. Man klarar bara av att diskutera en fråga åt gången.

    Jag har däremot ägnat helgen åt att besöka gammal övningsterräng i sann Norrlandsskytteanda!

    NB 85, avvecklat men inte bortglömt!

    /op

  3. Sumatra
    14 februari 2011 kl. 21:41

    Nä, du har givetvis rätt. Bättre då att som myndigheten FM informera om viktiga framtidsfrågor, som t.ex den just nu aktuella rubriken ”Hästsko från Livgardet till Livrustkammaren”.

    Det är ju svårt för oss som diskuterar på bloggarna att nå upp till denna nivå.

    Själv tycker jag nog att det är högst varierande ämnesområden som diskuteras, högt och lågt blandat och en blandning av allvar och humor.

    Att personalen efter årtionden av minskad försvarsförmåga verkar lite matta i trampet är kanske inget att förundras över eller från tid till annan ger uttryck för en viss bitterhet. Kanske är det tvärt om ett friskhetstecken. Motsatsen vore förfärande, med en loj, slö, slapp och likgiltig officerskår.

    Vilka fora finns för övrigt att fritt diskutera försvarsfrågor, inom de ramar som sekretesslagar m.m. sätter upp?

    Gud må förlåta mig att jag inte i alla lägen funderar på de stora världsfrågorna, utan ibland undrar lite i över futtigheter som hur det skall gå efter att Basorg 2013 tagit skruv eller om vi får några tekniker kvar när de blivit omgallonerade till SO och högkonjunkturen skjuter fart utanför grindarna.

    Jag är väl ingen vidare världsförbättrare, som oroar mig för Visbykorvetternas framtid eller undrar varför armén inte anser sig behöva ingenjörer med arktisk förmåga.

    Nä, nu har jag gnällt färdigt.

  4. 15 februari 2011 kl. 13:15

    @Sumatra
    ”…efter att Basorg 2013 tagit skruv eller om vi får några tekniker kvar när de blivit omgallonerade till SO…”
    Här har vi några av anledningarna till att jag inte hänger mer… Basorg var för mig, fram till för bara några dagar sedan, de olika förband, enheter och anläggningar som svarade för FV och M basering under beredskap och krig….
    Omgalonering är för mig vad vissa inom, återigen FV och M, utsattes för för ett antal år sedan då gradbeteckningarna skulle internationaliseras och de miste en slinga men behöll graden.
    Nu har jag dock lärt mig:
    Basorg = GRO men bara nästan
    Omgalonering = degradering, även för dem som inte har några galoner…

  5. Sumatra
    15 februari 2011 kl. 16:58

    Peter,

    Det tar alltid tid att förstå vad som döljer sig bakom begreppen, särskilt när gamla uttryck återanvänds, fast med helt annan innebörd än vi vant oss vid :-).

    Som jag tolkat förslaget med Basorg 2013, för det är nog fortfarande på förslagsstadiet, så innebär det att IO och Basorg bemannas med en individ på varje befattning. De individer som sedan är på bemanningsuppdrag på t.ex skola, studerar eller är långvarigt sjuka tas ur IO eller Basorg, för det finns inte personal någon annanstans att täcka för dessa uppkomna brister, vilket ju skapar luckor ombord på t.ex ett stridsfartyg. I de konsekvensbeskrivningar som skickats in till HKV från förbandsnivån, hittas ingen annan utväg än att t.ex lägga enstaka korvetter till kaj och koncentrera personalen till de korvetter som skall vara igång. Problemet är att vi i dagsläget endast har två rotar kv med sjömålsbekämpande förmåga igång, och nu kanske vi hittar på ett system som tar tull på det redan begränsade beståndet.

    Förmodligen får det samma konsekvenser på fler håll inom FM, men jag tog kv för exemplets skull.

    Det som föranledde min kommentar ovan var inläggets antydan att det ”gnälls” lite väl mycket. Då uppmanar jag vem som helst att tycka något positivt om förslaget om Basorg 2013, mot den bakgrund jag tecknat. Vari består fördelarna? Sedan kan jag förstå att pengarna är slut inom FM, efter olika kostnadsdrivande reformer på senare tid.

    Man kan, om man vill vara positiv – hävda att en fullt ut bemannad kv till sjöss är bättre än två halvbemannade till kaj.

    Foten i kläm? -Jajamän…

    Väljer sedan fel personalkategorier att lämna FM, då är det nog många system som blir lidande, inte minst inom FV.

    Jag hittar själv ingen väg ut ur ekorrhjulet, som nog har sin grund i ekonomin. Att nämna och diskutera följdproblemen som följer på de ekonomiska förutsättningarna är inte gnäll. Att tänka och informera bort problemen är inte att ha en positiv och kreativ inställning.

  6. circle 9
    16 februari 2011 kl. 21:50

    PH,
    Syftet med det nysvenska språkbruk bakom vilket försvarsledningen i planer och skrivelser döljer sin avsikt är med stor sannolikhet att vilseleda den egna personalen.

    Låt oss nämna diverse företeelser vid rätt namn.
    Som du påpekar är den aviserade ”omgaloneringen” inte fråga om annat än att under kommande tvåårsperiod – med eller utan därtill kopplad lönesänkning – degradera 3700 yrkesofficerare till underofficersgrad.

    Den så kallade basorganisationen utgör i allt väsentligt vad som förr i olika sammanhang benämndes avvecklingsorganisation.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

