Hem > Okategoriserade > En vän har dött

En vän har dött

Så har jag då fått det slutliga beskedet. En älskad vän har gått ur tiden. Visserligen har vännen varit svårt störd av sjukdom de senaste åren så det var kanske inte oväntat, men man blir ändå starkt berörd då det definitiva beskedet kommer.

Som alltid vid svåra besked finns det dem som inte kan ta till sig sanningen, som vägrar att tro på vad de har framför ögonen. De hävdar envist och trosvisst att vännen visst inte är död utan lever vidare i en ny form som likt Fågel Fenix åter ska stiga mot himlen, full av liv och vitalitet.
Dessa optimister får gärna leva i sin tro och det är mycket möjligt att liket lever och kommer att återuppstå, men den vän som jag kände, den som jag växte upp med, som jag ägnade ett helt yrkesliv, som jag gladdes och led med, som jag svor åt men ändå kom att högakta, som jag på något konstigt sätt kom att älska, är nu för evigt död.
Den Försvarsmakt som kan hantera Chefsingenjören på det sätt som skett och som driver en personalpolitik vilkens yttersta och stelbenta konsekvens blir att kunniga, välutbildade och för utveckling och framtid positiva medarbetare avskedas av princip- och prestigeskäl, är död.

Kroppen må sprattla men man visar så tydliga tecken på total hjärndöd att allt som eventuellt fanns kvar av den ”gamla” Försvarsmakt jag kom att högakta, respektera och lita på, nu helt klart är borta för evigt.
Jag känner djupt för Chefsingenjören och jag högaktar hans ståndaktighet och principfasthet. Jag önskar honom all tänkbar framgång både i yrkeslivet och i kampen mot dumhet och stelbent byråkrati.
Jag kan dock inte komma ifrån att mest av allt sörjer jag den goda vännen Försvarsmakten som inte längre finns kvar ibland oss.

Länk tillagd 010705

Chefsingenjören
Wiseman
SvD

  1. Per K Eleman
    30 november 2010 kl. 19:30

    Personalförsörjning och arbetsbrist…

    Som lekman på området är det när man läser kap. 5.4 Arbetsskyldighet, sid 171-179 i betänkandet av utredningen om försvarsmaktens framtida personalförsörjning (SOU 2010:86), inte utan att man blir påtagligt fundersam över rådande rättsläge.

    Har, så länge det de facto ännu inte existerar några nya anställningsavtal med internationell arbetsskyldighet inkluderad, försvaret något lagligt stöd för uppsägning av de anställda som inte svarat, svarat nej eller svarat ja med förbehåll på den intresseenkät som överbefälhavaren – mitt i sommarens värmebölja – lät skicka hem till de individer som ansågs vara anställda av myndigheten?

    Det förefaller i enlighet med utredarens resonemang inte på något sätt vara självklart.

  2. Sumatra
    30 november 2010 kl. 19:58

    Som jag ser det är det tre dödsfall. Både anständigheten och trovärdigheten gick hädan samtidigt som din Försvarsmakt.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

