Hem > Okategoriserade > Vem grillar reklammakarna?

Vem grillar reklammakarna?

Ibland slår stupiditeten eller kanske, för att uttala sig lite mildare, aningslösheten alla rekord.
Jag halkade in på en dokumentär om ”Andra världskriget i färg” på TV 8 och kom in i ett avsnitt som handlade om slutstriderna på Iwo Jima.
Detaljerade stridsfilmer i färg som verkligen visade krigets helvete i allmänhet och just dessa striders skoningslöshet i synnerhet.

Vad händer? Direkt efter en sekvens med bunkerrensing med eldkastare och bilder på brinnande japanska soldater i varierande grad av upplösning, bryts för reklam. Utan minsta övergång byts från närbilder på sönderskjutna och brinnande människor till närbilder på stora köttbitar på galler över glödande kol i en reklam för grillolja…

Reklam i TV är ofta ointelligent, tråkig, skrattretande, överdriven och någon enstaka gång riktigt bra första gången man ser den.
I detta sammanhang blev det bara makabert, osmakligt, kväljande, raseriframkallande och en skymf mot alla dem som stupade på Iwo Jima, japaner som amerikaner.
Fy fan!!!

Annonser
Kategorier:Okategoriserade Taggar:,
  1. mrmhalland01
    08 augusti 2010 kl. 16:01

    Ja du Peter,
    Ibland blir det verkligen fel !

    Jag tror väl inte att det är möjligt att anpassa reklamen efter det inslag som just visats, men i detta fallet kunde man ju hoppats att någon hade reagerat.

    Faktum är att en liknande tanke slog mig idag när jag skummade över de nyheter i tidningar och tv-kanaler.

    Översvämningar och jordskalv i Kina – 100-tals döda, med säkerhet stiger siffran.
    Skyfall i norra Indien, massor av döda.
    Katastrof i Pakistan, ingen vet hur många döda eller på flykt !
    Gruvarbetare i Chile instängda !

    I Sverige tycker Björklund att föräldrar till bråkiga ungar ska sitta i skolsalen dagarna i ända…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s