Hem > Okategoriserade > Det kom ett brev….

Det kom ett brev….

Hurra, man har inte glömt mig! Igår fick jag ett brev från Höga kvarteret där ÖB i sin vishet uppmanade mig att skriva på för ett förnyat anställningskontrakt, annars riskerade jag minsann att åka ut med huvudet före.

Detta var första gången som FM, bortsett från ett årligt hurtfriskt julbrev, visat minsta intresse för min ringa person sedan jag lämnade skutan.
Man lider uppenbarligen stor brist på 60-åriga MUST-pensionärer med förmåga att föra Norrlandsbrigad i den internationella verksamheten eller är det kanske mina erfarenheter från regionala staber som blivit attraktiva nu då dessa verkar gå en ny vår till mötes?

Bäste herr ÖB.
Tack för ditt brev. Jag håller mig i form och mitt fysiska stridsvärde är förmodligen tillräckligt bra för vad som kan krävas och jag försöker hänga med i både ut- och inveckling av vårt försvar, men ändå; min personliga färdighet börjar nog bli lite antikverad och passé.
Med lite avrostning skulle jag kanske kunna bli elak instruktör i de eviga, grundläggande soldatfärdigheterna ”springa – skjuta – gräva” på en rote någonstans i Sverige, eller varför inte mentor åt någon up and comming stabsofficer i något fjärran land; men nej, jag måste nog passa.
Även om jag är positiv till internationell tjänstgöring som sådan gillar jag inte riktigt det sätt på vilket du säljer in idén. Att du dessutom på gränsen till hotar oss, som dina företrädare gjorde allt för att vi skulle lämna i förtid, får mig att sätta ut taggarna kanske mer än nödvändigt.
Så, herr general, jag måste nog tacka nej till ditt flotta erbjudande.

Återkom gärna om det gäller att sätta upp ett nytt, eller för den delen ett gammalt, landskapsregemente eller om Du behöver någon med förmåga att föra fördröjningsstrid i Gränszonen.

Vänligen
Peter Hammarberg

SvD
DN
Wiseman

  1. M119
    13 juli 2010 kl. 9:59

    Jag håller med om din inställning till att ett brev med ett sådant hot… förlåt erbjudande är dålig stil, men jag tänker skriva på ändå, inte för att jag gillar att bli tilltalad på detta vis, men som reservofficer som inte vill bli f.d. i händelse av ett riktigt och krig som jag inte vill missa — naturligtvis vill jag inte ha krig — men det skulle vara ännu värre att behöva titta på om det blir aktuellt i Sverige bara pga ett simpelt hot från USA-lakejer.

    Hoppas andra officerare tänker lika dant. Med Europas utveckling är det faktiskt inte helt osannolikt att vi kan behövas för att försvara vårt fosterland mot inkräktare (som i stor utsträckning redan är här).

  2. Anonym
    13 juli 2010 kl. 23:29

    Kära M119, om det blidde ett riktigt krig i Sverige så skulle du säkert vara välkommen tillbaka…om du hinner. Ett krig i Svedala kan du nog fortsätta drömma om, för krig förutsätter två parter med militär förmåga. Våra styrkor kommer inte att finnas hemma förutom ersättningsbataljoner under utbildning. Enstaka bataljoner räcker inte långt för nationell avvärjningsstrid. De som kanske hinner avlossa ett och annat skott innan kriget är över och angriparens fana vajar över Stockholm är nog möjligen hemvärnet. Där är du nog välkommen även utan kontrakt. Ett annat alternativ är att emigrera till något av länderna som tänker skicka trupp till Sveriges försvar…om de hinner och överhuvudtaget har något att vinna på det. Men de kanske är snälla för att vi är så snälla och skickar enstaka bataljoner som mest är i vägen och komplicerar den riktiga insatsen. Man kan ju hoppas och vara optimist – det har alltid varit ett accepterat fundament för säkerhetspolitik. Jag hör att holländarna har rekryteringsproblem. Främlingslegionen funkar alltid för den krigssugne. US Army är hog inte så petiga just nu. Hej och hå!

  3. M119
    14 juli 2010 kl. 6:30

    Tack för tipsen och dina skämt.

    Det är Sverige och våra grannländer jag vill försvara, och där ingår varker Holland eller USA och Främlingslegionen är naturligtvis inte heller ett alternativ.

    Jag föredrar att vara svensk officer och inte hemvärnsman, av ganska självklara skäl.

    Dessutom är det inte ”nationell avvärjningsstrid” jag förväntar mig kommer att inträffa utan snarare inbördeskrig när vårt samhälle ramlar ihop — vi importerar fiender till Europa varje dag. Vart tror du själv det leder i slutändan när Islamistest är i majoritet?

  4. nilsåslin
    14 juli 2010 kl. 19:23

    Jag har inte riktigt begripit logiken i den argumentation som förs av vissa kopplat till solidaritetsförklaringen.

    En av de teser som ivrigt torgförs är att vi genom vårt truppbidrag till ISAF garanteras militär hjälp om den ryska björnen åter riktar sin lystna blick mot det svenska fostervattnet och fastlandet.

    Är det ANA som förväntas störta till vår undsättning då – eller?

    Nej, som allianslös får vi nog stå vårt kast…

  5. Varghjärta
    15 juli 2010 kl. 8:29

    ”Dessutom är det inte ”nationell avvärjningsstrid” jag förväntar mig kommer att inträffa utan snarare inbördeskrig när vårt samhälle ramlar ihop — vi importerar fiender till Europa varje dag. Vart tror du själv det leder i slutändan när Islamistest är i majoritet?”

    Jaha och du tror att dom kommer bli det under din verksamhetstid!?
    Jag har lite svårt att förstå den där ”muslimer kommer ta över vårt land” idén vissa SDare tycks ha. Hur skulle invandrarna kunna ta över ett system dom inte har något omfång om, eller ens inflytande i knappt.

    Dessutom så är dom endast i stora mängder i enskilda kvartersområden i storstäder, sen kan man fråga sig hur stor del av dom som verkligen är ”Islamister” och kommer stödja något hypotetiskt inbördeskrig (speciellt när dom inser att bidragen plötsligt inte kan betalas ut längre).

    Nä, M119 jag tror nog inte dom är så dumma att dom biter handen som föder dom när dom inte är kapabla att skaffa leverne själva i ett främmande system som kontrolleras till 100% av andra.

    Kanske är jag dum som tar upp detta men jag tycker faktiskt att det är en väldigt långsökt hot i nuläget. Ryssland är nog det ända vi behöver oroa oss över en lång tid framöver.
    Om någonsin.

  6. M119
    15 juli 2010 kl. 10:54

    Beklagar din verlighetsuppfattning.

    Som senaste aktuella exempel kan vi ju ta de två bröderna som dömdes för försök till mordbrand i Höganäs idag. Tror Du inte dessa följer sina predikanter och gäng hellre än vad Du och andra ber dem om???

    Det lär nog inte ske inom de närmaste tio åren men när Sveriges industri slås ut i all snabbare fart (eller säljs och flyttas till andra länder) kommer snart detta land att bli fattigt igen och då ska Du tyvärr se vad som händer.

    Detta i kombination med 100,000 nyanlända samt enormt mycket störra barnakullar än för svenska familjer.

    Det är enkel historieläsning och matematik, tyvärr.

    Det går att stoppa, men inte med Din uppfattning.

  7. Varghjärta
    15 juli 2010 kl. 11:59

    Grattis du hittade ett exempel på kriminalitet att styrka din xenophobiska hotbild.

    Dina ekonomiska spekulationer tänker jag inte kommentera för dom har varken du eller jag några belägg för vare sig eller.

    självklart ifall Sverige skulle utvecklas som Frankrike i 40 år så skulle kanske få problem.
    Men i nuläget finns det inga anledningar att börja med några diskriminerande åtgärder (enligt min egen åsikt).
    Men visst vi kan ju börja släppa lite på demokratin och låta den mer främlingsfientligt paranoida minoriteten bestämma.

    Med enkel historieläsning lär vi kunna räkna ut hur det kan gå.

    Vi kanske kan lösa invandrarfrågan utan att iscensätta ett demokratiskt förfall eller avskärma oss från hela världen dock.

    Men knappast med din verklighetsuppfattning.

  8. M119
    15 juli 2010 kl. 12:25

    ”självklart ifall Sverige skulle utvecklas som Frankrike i 40 år så skulle kanske få problem.”

    Vad menar Du med det? Tycker Du inte Frankrike är fint?

  9. 15 juli 2010 kl. 13:46

    Håll Er till saken som råkar vara ÖB brev och utlandsobligatoriet!

  10. M119
    15 juli 2010 kl. 13:46

    ”Men visst vi kan ju börja släppa lite på demokratin och låta den mer främlingsfientligt paranoida minoriteten bestämma.”

    Tvärtom. Det är den politiska korrekthetens förespråkare som är odemokratisk och fryser ut SD (jag tänker inte rösta dem) och andra mindre partier, som t.ex Nationaldemokraterna (jag tänker rösta på dem) och inte tillåter dem hålla t.ex presentationer på skolor utan låter duktiga AFA och liknande grupper störa dessa demokratiska evenemang, samt t.ex gör vad de kan för att förhindra tidningen Nationell Idag att få presstöd.

    Det är inte nationalister som är odemokratiska utan de som fruktan dem när folk tröttnar på den nuvarande ordningen.

    Ser fram emot Dina svar. Är Du office?

  11. M119
    15 juli 2010 kl. 13:48

    Peter, ja jag håller med Dig om att detta är i utkanten men jag skriver om är ju om jag som svensk officer vill skydda Sverige eller acceptera att skickas till andra länder för att vara lakej åt USA med fler länder, vilket jag motsätter mig.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

