Hem > Okategoriserade > Inte bara Mistral, även varvskapacitet måste kanske köpas..

Inte bara Mistral, även varvskapacitet måste kanske köpas..

Att vara en del av den globala ekonomin ha sina sidor, både positiva och negativa. För Rysslands del har det, åtminstone före den globala finansiella krisen, inneburit ett stadigt valutainflöde genom olje- och gasförsäljningen, ett ökat intresse för utländska investeringar och en ökad försäljning av ryska varor (läs krigsmateriel…) på den internationella marknaden. Allt detta har varit grunden för de standardökningar den ryska befolkningen fått uppleva, för upprustningen av krigsmakten, för finansieringen av krigen i Tjetjenien och mot Georgien och, inte minst för ledarskapets popularitet.
Nu får man även uppleva myntets frånsida där finanskrisen nu nått även de breda befolkningslagren med tidigare helt otänkbara folkliga protester som följd.

En annan sida av att ryska företag privatiserats och agerar på en marknad är att den ryska varvsindustrin öppnats för utländska beställare som här sett chansen att få sina fartyg byggda till relativt sett låga priser och med tillräcklig kvalité.
Resultatet har blivit att då den ryska flottan nu står inför omfattande akuta nybyggnadsbehov, varvskapaciteten för lång tid är belagd av utländska beställare. Även om tillräckliga medel skulle finnas, saknas både varv och utbildad arbetskraft.

Enligt RIA kommer läget att bli akut för bl a Svarta Havsmarinen som, i ett värstascenario, skulle kunna stå helt utan reellt sjövärdiga fartyg redan 2015. ”Järn har en viss livslängd och ingen skulle våga gå till sjöss med ett fartyg där botten håller på att ruttna bort” enligt en rysk flottist.
En eventuell lösning kan vara att lägga beställningar hos ukrainska varv, en öppning som blivit möjlig efter maktskiftet i Kiev.

RIA:s artikel kan naturligtvis ses som ett inlägg i den interna debatten, som en del av striden om medel och kapacitet mellan försvarsgrenar och strategiska riktningar. Man dock inte bortse från att denna typ av rapportering även visar på att den ryska återupprustningen inte går på räls, att man även i Ryssland upplever de problem som försvarsplanerare i Väst lever med. Det är också ett tecken på att marknaden påverkar även den ryska rustningsindustrin.
I den gamla planekonomin hade det förmodligen varit något enklare….

RIA

Annonser
Kategorier:Okategoriserade
  1. G
    03 april 2010 kl. 18:15

    En fågel viskade i mitt öra att man förhandlar med Sydkorea om konsultlösningar kring utbyggnad av varvskapaciteten. Nu vet jag inte om det endast gäller tung varvskapacitet i Fjärran Östern eller om det går att applicera på de varv som finns närmare oss, och som står för de mer komplexa konstruktionerna.

    /G

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s