Hem > Okategoriserade > Min bardoms stad är….

Min bardoms stad är….

Idag gick jag en sorglig vandring. På besök i Staden gick jag igenom mitt gamla nedlagda regemente. Tomma kaserner stod där ödsligt, medan i förråds- och verkstadsbyggnader i kasernområdets ytterkanter olika företag skänkte ett visst liv. Kring områdets hjärta, kaserngården med kanslihuset, var dock allt övergivet, ödsligt och folktomt.
Jag tog även en tur ut på övnings- och skjutfältet. Skyltar på trekvart, oframkomliga vägar, igenslyade ytor och tomma materielbodar och expeditioner som ingen vill ha. Mycket svårt att föreställa sig att här var det full och optimistisk verksamhet med stor framtidstro för ”bara” 10 år sedan; nu är det förfall, sorgligt och svårt att hantera för mig som inte bara var officer vid regementet utan även växt upp där med två officersgenerationer vid regementet före mig i familjen.

Förutom de rent militära aspekterna och frågan om landets försvarsförmåga, kan jag inte låta bli att fundera över hela den kultur som raderats ut i och med Försvarets omstrukturering; bygderegementena, vart och ett men sin speciella karaktär, livet i garnisonsstaden där, om inte allt så i alla fall mycket, kretsade kring garnisonen och dess anställda, det speciella umgängeslivet både till vardags och till fest.
Denna speciella miljö som skapade den lojalitet, förbandsanda och känsla som spillde över på hela försvaret och som gav den tillit och den tro på förmågan och på organisationen som sådan som nu uppenbarligen i god fart verkar att errodera bort.

  1. Gustav
    25 mars 2010 kl. 17:04

    Många kasernområden kommer att stå monument över värnpliktsförsvaret i många år framöver, där vi kommer att kunna berätta för barnbarnen en massa spännande historier.

    Det ofrånkomliga är att många erfarenheter och framsteg som man gjorde är också just förpassade till historien, när man lägger ner hela förmågor i besparings- och nedrustningsiver. Trimmad personal sprids över landet, och kvar…finns bara tomma kaserner.

    Förlusten av vinterförmågan kommer ligga som en fin baksmälla i många år framöver.

    Hatten av för Norrlandsskytte!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

