Hem > Okategoriserade > Anställningstrygghet???

Anställningstrygghet???

De flesta har väl sett filmen, eller i varje fall den senare TV-serien, Härifrån till evigheten. Filmen var utmärkt, serien utslätad men bäst är boken av James Jones.
Att jag kommer att tänka på dessa nu är naturligtvis Sveriges övergång till ett försvar baserat på yrkessoldater och kontraktsanställda och det är särskilt en replik av soldaten Prewitt, i filmen gestaltad av Montgomery Clift, som på frågan vad han ska göra efter sin soldatrunda svarar ”I am a thirty-year man…” som får mig att tänka till.
Han såg alltså sin framtid som en yrkeslivsanställning som soldat i den amerikanska armén. En anställning som trots alla nackdelar, trots den dåtida omöjligheten till ett familjeliv, trots trakasserier, penalism och översitteri, ändå gav en trygghet, en hemvist, en möjlighet till befordran och ett skydd mot den krävande världen utanför. Enda hotet var ett eventuellt krig; det krig som också drabbade honom.

I den kommande svenska modellen finns inte denna möjlighet, möjligheten för ”other ranks” att rekapitulera och stanna kvar i tjänst. Våra yrkessoldater har absolut tidsbegränsade anställningar och sedan är det ut i kylan med de eventuella meriter de skaffat sig och som ska ge dem en chans på arbetsmarknaden.
I vårt gamla volontärsystem fanns åtminstone något som hette Statens anställningskommision som hjälpte avdankade underbefäl till nya anställningar inom statliga verk och företag och även inom den då kommunala polisen. De hade t.o.m. förtur till vissa av dessa tjänster.
Volontären hade även under sin tjänstgöring fått civil skolutbildning för att dels förbättra hans användbarhet i tjänsten, dels ge honom en bättre grund att stå på efter tiden i försvaret.
Det var då, nu verkar det som att det bara blir ett ”Hej då och lycka till” efter kanske ett antal rundor i Långtbortistan med risk för liv och lem.
Det var inte alltid bättre förr men i alla fall klart annorlunda….

  1. 30 januari 2010 kl. 18:15

    Om ni tänker så nu så förstår man varför FM och regeringen kände sig tvingade (i bästa fall) att införa ett yrkesförsvar även för bassarna. Det är som jag sade på en annan försvarsblogg så att det är folket som har förändrat sig, och tiderna. Frågan är vilket som kom först, hönan eller ägget, men folk har blivit mer egoistiska och individualistiska. Det senare är nog till fördel, men det förra omöjliggör värnpliktsförsvar. Det skulle inte förvåna mig ifall FM hade svårt att fylla ett försvar med värnpliktiga och att det var det som ledde till beslutet om ett yrkesförsvar. Alla andra motiv skulle vara förkastliga!

    Mvh Roger Klang, Lund Scaniae

  2. Varghjärta
    31 januari 2010 kl. 3:46

    Så sant, vi lever i en alltmer individualistisk tid.
    men om det skulle vara det som ledde till beslut om yrkesförsvar är nog lite långsökt.
    Kanske har det rent generellt bidragit litegrann, men den stora anledningen är att regeringen och väljarna helt enkelt inte ser något syfte i att ha ett invasionsförsvar. Hot utifrån i form av något annat än religiösa fundamentalister från krigshärjade länder verkar för dom omöjligt.

    Vi får se hur världen ser ut när oljan börjar ta slut.
    Då kan det vara bra att ha något att luta sig tillbaka på.

  3. 31 januari 2010 kl. 12:02

    Kanske är det som du säger. Men det måste i så fall innebära att FM:s skarpaste tänkare är usla historie- samtids- och framtidsanalytiker. Kan det verkligen vara så att medelmåttor klarar av att styra över rakryggade män som har ett effektivare tänkande, inom försvarsmakten, en försvarsmakt som ändå är en konkurrensutsatt myndighet för de försvarsanställda. Jag menar, det finns inte många fegisar i FM, politiskt korrekta eller ej! Jag tror att makten inte riktigt var vad Sverker Göransson förväntade sig att den skulle vara, innan han blev ÖB. Det är ingen ursäkt för Sverker, bara en möjlig förklaring. Det är för mig troligt att Göransson försöker ändra på politikerna även om han inte är lika medial som Håkan Syrén, men att han känner sig tvungen att retirera för att alternativet är sämre. Inte heller jag vet vad det innebär att ha makt, så jag kan inte se varför de retirerar och håller truten om förhållandena, jag bara misstänker att det finns en förklaring. OK att Göransson är PK, men han är samtidigt ÖB, och jag tror inte att det vore normalt om han kände likgiltighet för att han är tvungen att avställa sitt folk genom att rusta ner Sverige. Jag slår vad om att det stinger honom i hjärtat!

    Mvh Roger Klang, Lund Scaniae

  4. Varghjärta
    31 januari 2010 kl. 21:57

    Själv så har jag inget som helst förtroende för aphuset… jag menar ÖB!, längre.
    Dom har med tiden visat sig vara alltför byrokratiserade och alltför fega när det gäller att värna om Sveriges försvar.
    Må så vara att dom inte har så mycket trovärdighet att stå på nu när Sovjet inte finns längre (även om det är sanning med modifikation).
    Men nu när situationen börjar bli allvarligare igen så borde dom aktivt arbeta för SVERIGES säkerhet(i första hand), inte Långtbortistans.

    Det du säger om Göransson kanske är sant, jag vet faktiskt inte. men om jag vore han hade jag istället avgått. precis som…. vem det nu var jag har glömt namnet…
    Nåväl han kanske borde sitta kvar då.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

