Hem > Okategoriserade > Blunda, tuta och kör

Blunda, tuta och kör

Då jag är ute och går retar jag mig alltför ofta på bilförare som dundrar fram på de smala byvägarna bland barn, hundar, pensionärer och barnvagnar som om de var ensamma på vägen. Med ett fast grepp om ratten och med blicken stelt rakt fram kör de sitt eget race, oberoende och till synes omedvetna om omvärlden.
Principen verkar enkel: Låtsas jag inte om riskerna finns de inte och jag behöver alltså inte ta hänsyn till dem.
Efter att ha lyssnat och läst ett antal inlägg och kommentarer från Folk och Försvar i Sälen blir jag mer och mer övertygad om att alltför många svenska politiker verkar leva efter samma princip. Låtsas jag inte om riskerna behöver jag inte ta hänsyn till dem….
De flesta har, om än motvilligt, tvingats acceptera att Ryssland rustar upp, att man fört krig i Georgien, att den demokratiska utvecklingen gått i stå, att man genom diverse doktriner givit sig självpåtagna rättigheter i sitt ”nära utland” och att man sänkt tröskeln till militära maktmedel som en del av politiken. Då man sedan ska dra slutsatserna av detta och hantera konsekvenserna för Sverige, blir man som bilförarna på byvägen: Blicken stelt rakt fram och gasa på som vanligt. Låtsas jag inte om det jag ser finns det inte och jag behöver framförallt inte göra något åt det.

  1. Gustaf Redemo
    19 januari 2010 kl. 9:30

    Som bilförare gillar jag att titta på landskapet och egentligen kör jag helst inte alls, utan sitter hellre i passagerarsätet. Jag låter bilföraren kalkylera riskerna. Då jag också inte sitter vid ratten kan jag mer rofyllt betrakta det utanför som far förbi.

    Som jag ser det är det främst vårat energiberoende av Ryssland som är farligt. Vi litar för mycket på langaren helt enkelt och det kan straffa sig.

    Jag har själv skrivit en del om Ryssland, då från passagerarsätet.
    1. Ryssland Störst: http://gredemo.wordpress.com/2009/11/18/ryssland-storst/
    2. Om världshistorien vid snöskottningen: http://gredemo.wordpress.com/2010/01/11/om-varldshistorien-vid-skottning/

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

