Hem > Okategoriserade > Takhöjden, igen

Takhöjden, igen

En politiker, framför allt en minister, förväntas vara tillgänglig för medierna 24/365 och dessutom kunna svara på alla upptänkliga frågor om precis vad som helst med en inandnings betänketid. Ibland är svaren, med tanke på omständigheterna, förvånansvärt substantiella och klargörande, men alltför ofta blir det bara utdrag ur den politiska floskelsamlingen där det klart framgår att ministern ifråga inte är särskilt väl insatt i den för frågeställaren just nu aktuella frågan.

Jag har en dröm som jag vet aldrig kommer att gå i uppfyllelse, men att drömma är så vitt jag vet fortfarande tillåtet…. Drömmen är att i Ekot få höra en uppringd minister svara: ”Men snälla redaktören, det har jag inte en aning om…Du får vända dig till den som har hand om det på fackmyndigheten….Jag kan inte ha koll på alla detaljer, även om de är nog så viktiga….”Här spricker oftast drömmen och jag vaknar till sans. En minister skulle aldrig svara så eftersom det ligger i uppdragets natur att verka allvetande och att kunna svara på alla frågor, vid behov utan att säga någonting. Dessutom, och ur mitt perspektiv, sätter verkligheten i form av takhöjden omedelbart stopp för ett sådant beteende.
Om, fortfarande i drömmens värld, journalisten verkligen kontaktade fackmyndigheten, skulle h*n förmodligen, om frågan kunde misstänkas vara det minsta kontroversiell, bli tvungen att gå hela vägen upp till verkschefen för att få ett svar som då skulle bli detsamma som ministern inte gav. Lägre ner i hierarkin skulle takhöjden sätta stopp för alla yttranden. Här skulle en inandnings betänketid inte räcka till för att klara ut ”vad kan jag säga?, vad får jag säga?, vad vill myndigheten att jag säger?, vad vill jag säga och vad innebär det för projektet och för mig personligen om jag säger fel”? Detta framför allt om vederbörande har en åsikt, inte nödvändigtvis på kontrakurs, det räcker med några graders avvikelse, vid sidan om den för tillfället gällande. Då kommer takhöjden effektivt att sätta stopp för allt vettigt informationsutbyte och därmed för underlaget till en väl underbyggd debatt och mediabevakning.

Det är klart att det ska finnas ett tak och att vissa frågor ska besvaras på hög nivå, men ibland måste även detaljfrågor, där kunskapen finns bland handläggare och lägre chefer, lyftas fram; sanningen finns oftast i detaljerna. Det är då ministrar och höga chefer ska svara på frågor om dessa som powerpoint-flosklerna plockas fram och ingen blir mycket klokare.
Att detaljerna nuförtiden oftast kommer fram ändå, men då anonymt och bland bloggare, är en liten men ändå inte tilläcklig hjälp.
Höj taket så blir debatten mera öppen, når ut till flera och viktiga frågeställningar får en mera allsidig belysning!

Tillägg apropå journalister, politiker och drömmar.
Vissa besannas, i direktsändning.
Gösta Bohman, på språng hejdas av journalist, varpå följande konversation utspelar sig.
Journalist: Fråga
Bohman: Svar
Journalist, uppenbarligen missnöjd med svaret: Samma fråga, lätt omformulerad.
Bohman: Samma svar, lätt omformulerat.
Jornalist: Samma fråga, ytterligare något omformulerad
Bohman: Snälla fröken, jag tycker ni ska söka läkare.
Journalist: ????
Bohman: Jo, ni har ställt samma fråga tre gånger trots att jag svarat minst två. Det måste bero på att ni antingen är dum i huvudet eller är döv. Eftersom ni jobbar på Ekot är ni förmodligen inte det förstnämnda, alltså måste ni vara döv. Sök läkare!
Inslaget kom alltså i en direktsändning och hördes därefter aldrig mer….

Fotnot för den yngre generationen:
Gösta Bohman, moderatledare och vid tillfället ekonomiminister.
Då svärfar till Carl Bildt.

Kategorier:Okategoriserade
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

