Hem > Okategoriserade > Statens sjömakt

Statens sjömakt

I en artikel den 11/12 fortsätter RIA Novosti, den ryska halvofficiella nättidningen, att kommentera problemen inom den ryska flottan. De större, oceangående, fartygen måste akut livstidsförlängas för att återfå eller bibehålla stridsvärdet, något som ändå bara skulle rädda situationen ett tiotal år. För att verkligen råda bot på krisen skulle ett omfattande nybyggnadsprogram krävas, något som försvåras av brist på medel och kompetens inom den ryska varvsindustrin, både vad gäller konstruktörer och varvsarbetare. Ett, men inte slutligt, sätt att hjälpa upp situationen är, enligt RIA, ett inledande samarbete med utländska varv och stater.

Vad gäller mindre fartyg, typ korvetter och patrullbåtar, är situationen något bättre om ändå inte bra. Viss nyproduktion sker men i alltför liten omfattning. Fortsätter utvecklingen kommer den ryska flottan snart enbart att kunna uppträda kustnära i anslutning till eget territorium och inte ens där med tillräcklig styrka och överallt, hävdar RIAS skribent.

RIA har under en längre tid givit utrymme åt den ryska flottan, dess förmenta problem och åt kraven på modernisering och nybyggnad och den omfattande täckning som gavs åt det eventuella köpet och örlogsbesöket av det franska Mistral ligger väl i linje med talet om utländska köp och samarbete med främmande partners.
Är dessa skriverier bara ett uttryck för försvarsgrensrivaliteter, för stridigheter och konkurrens inom försvarsindustrin eller för oroliga amiralers revirtänkande eller är det en långsiktig strategi för att sälja in en kommande kraftig satsning på en ocean kapacitet Ryssland/SSSR aldrig haft men som delar av det militära etablissemanget eftersträvat sedan amiral Gorshkov skrev boken ”Statens sjömakt”?

RIA (Russian Information Agency) är en nyhetsbyrå och informationskanal ägd av den ryska staten. Man kan därför anta att det som skrivs, särskilt i kontroversiella frågor och om frågor som berör försvars- säkerhets- och utrikespolitik varit i säck innan det kommit i påse. RIAs långa artikelserie och s.k. debattinlägg rörande den ryska flottans problem, kraven på nyproduktion, planerna på stora hangarfartyg och oceangående amfibiestridsgrupper kan därför mycket väl vara de inledande signalerna på en omfattande satsning på och ominriktning av de ryska sjöstridskrafterna. Viljan, eller i varje fall önskan, verkar finnas; frågan är om man har de erforderliga medlen.

Illavarslande är slutklämmen i den senaste artikeln där skribenten vill låta behoven av en mera konsekvent flottpolitik även spilla över på det övriga samhället, såsom utbildning och rättskipning. Är det i själva verket fråga om en tydligare ominriktning av hela det ryska samhället?

In the 1990s Russia adopted a strategy of making friends with the world, wholeheartedly supported by its foreign partners, which gradually turned into a deliberate destruction of the country’s defense industry. The negative effects of that strategy have reached a high point now. To mitigate them, Russia should adopt a strict and consistent policy embracing all related spheres, from education to law-enforcement.

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s