Hem > Okategoriserade > Till flydda tider återgår min tanke än så gärna….

Till flydda tider återgår min tanke än så gärna….

Av någon av alla de konstiga anledningar man inte kan förklara, kom jag plötsligt att tänka på de nu saligen avsomnade försvarsgrenstidningarna, främst Arménytt. Tidningen som gick ut i jätteupplaga till alla YO, RO och värnpliktiga befäl.
En tidning som var full av nyheter, naturligtvis ofta av typen ”hurra vad vi är bra”, om ny materiel, genomförda övningar, olika projekt och tankar om framtida utveckling.
Stort utrymme fick även artiklar, främst riktade till RO och vpl befäl, med taktiska nötter, ledarskapsfrågor och allmänna tips och råd. Hos just dessa då viktiga kategorier var tidningen mycket uppskattad.
En annan sak som också fick plats var insändare om olika försvarsrelaterade frågor, i stort som smått; från svensk säkerhetspolitik i ett makroperspektiv till för och nackdelar med den nya tältkaminen.

Jag kunde inte gå låta bli att plocka fram några nummer av Försvarets Forum och att gå in på mil.se för att försöka hitta något motsvarande. Förgäves!
Allt som skulle kunna kallas seriös debatt verkar vara bortskalad, allt som på något sätt berör jordnära men ack så viktiga praktiska frågor lyser med sin frånvaro. Allt är glättigt, positivt och säljande och den intresseväckande informationen får man leta efter eller lyser med sin frånvaro; publikationerna skiljer sig inte på något avgörande sätt i layout och innehåll från vilka företagstidningar eller hemsidor som helst.

Jag är väl medveten om att vi nu har ett nytt försvar och att de målgrupper ex:vis Arménytt främst riktade sig till inte längre är lika aktuella, om de ens existerar, men jag kan ändå inte komma ifrån tanken att Försvaret behöver en mer seriös och professionellt verksamhetsinriktad personaltidning än vad Försvarets Forum är.

”Till flydda tider återgår min tanke än så gärna…” skaldade Runeberg och det är mycket möjligt att jag drabbats av akut ”det var bättre förr-nostalgi”, men helt säker är jag inte.
Vad gäller behovet av en mera jordnära, mindre glättad och mera debattinriktad publikation är jag dock tvärsäker!

www.mil.se
Försvarets Forum

  1. mrmhalland01
    25 november 2009 kl. 23:08

    Peter,

    Visst blir man lite nostalgisk ibland och visst minns även jag som VPL befäl Arménytt 🙂

    Det är ju som du säger att tiderna har förändrat försvaret och hur vi ser på den informationsspridning som då var aktuell.

    Ska jag vara ärlig läser jag hellre din och spanarens bloggar än arménytt, det känns betydligt mindre regisserat.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

