Hem > Okategoriserade > Får man verkligen göra så…???

Får man verkligen göra så…???

I efterdyningarna av ”helikopterrånet” förs diverse bloggdebatter och höjs ögonbryn på ledarsidor och i nyhetsartiklar varför olika myndigheter inte gjorde si eller så.
En stor fråga har blivit varför inte den JAS-rote som fanns i luften fick fullfölja sin anflygning mot området och åtminstone observera, visuellt eller med radar, och rapportera. Svaret från FM har varit att någon framställan om detta från behörig polisiär befattningshavare inte kom och att då fortsätta hade varit ett lagbrott, ett brott mot regelverket och ett avsteg från alla gällande rutiner rörande vad man får och inte får, vad man gör och inte gör. Jag tycker att det snarare är ett tecken på rädsla att göra fel, att i efterskott kanske få kritik; osäkerheten om man i ett unikt läge kan gå utanför ramarna.

Rädslan för att sticka ut och kanske få kritik verkar dessutom inte ha funnits på JAL-nivå, där initierades ju det som senare avbröts, utan högre upp i hierarkin.

Denna något mångordiga inledning leder fram till några kungs- och visdomsord jag fått mig till livs och som jag försökt leva efter:
* Reglementet är den svages stöd och begränsar dårarnas vansinne
* Den som ständigt följer reglementets bokstav blir aldrig hängd men vinner heller aldrig några medaljer
* Obeslutsamhet och uraktlåtenhet att handla ligger en chef mera till last än felaktigheter i fråga om val av medel.
(Jag föredrar den mera talande ”soldatöversättningen”: Det är bättre att göra fel än att inte göra något alls…)
* Frågar man inte kan man inte få nej…

Rädslan för kritik, att kanske göra fel, att gå utanför det strikt reglerade, verkar styra mera än viljan till initiativ, till att se möjligheterna och att anpassa sig till situationen. Att situationsanpassa sig, göra det man uppfattar som möjligt och rätt just då för att kanske ta lite administrativt skäll efteråt, verkar inte vara något särskilt gångbart alternativ hos somliga.
Om sedan JAS-roten rent faktiskt hade kunnat tillföra något konkret i rånarjakten är en helt annan sak…

DN

Annonser
  1. 26 september 2009 kl. 9:03

    En synnerligen intressnt vinkling som jag hittills inte snappat upp. Är detta med JAS roten något du vet om på grund av din bakgrund eller är det ett faktum som dessutom omnämnts i media?

    Soldatöversättningen du skrev ovan: ”Det är bättre att gör fel än att inte göra något alls…”

    Kul att höra att den fortfarande hänger med 🙂

  2. Erik
    26 september 2009 kl. 11:09

    Nu var det iofs så att militären ringde polisen och gav dem ett direkt erbjudande men polisledningen sade nej. När polisen säger direkt nej så MÅSTE militären backa

  3. 26 september 2009 kl. 11:22

    Och frågan är då vad polisen egentligen vet om vilka förmågor en JAS 39 Gripen kan erbjuda. Förmodligen har man inte den blekaste aning.

  4. nhl
    26 september 2009 kl. 16:01

    Wayne Gretzky: ”Man missar alltid 100% av alla skott man inte tar”

  5. mrmhalland01
    26 september 2009 kl. 16:19

    Det var många kloka ord i detta inlägg.

    Favoriterna var:

    >* Reglementet är den svages stöd och begränsar dårarnas vansinne
    * Den som ständigt följer reglementets bokstav blir aldrig hängd men vinner heller aldrig några medaljer

  6. Anonym
    26 september 2009 kl. 16:24

    Hade varit bättre att kalla in Transportstyrelsens SAR-helikopter än att börja strula med JAS över huvudstaden.
    SAR-helikoptern har uppenbara fördelar jämfört med ett JAS-plan, som längre aktionstid, kan landa över allt, kan lyfta poliserna och följa rånarna i samma fart. Kalla in någon av ambulnanshelikoptrarna också, de står med i kort startberedskap.
    Eftersom JAS-planen inte fick öppna eld, har svårt att följa ett långsamt gående mål och hade snart bränslemin, anser ni att JAS-planen var ett bra alternativ?
    Pilot

  7. 26 september 2009 kl. 16:37

    Du må vara pilot, men du saknar insikt i hur man använder stridsflygplan för att följa långsamtgående mål.

  8. Ane
    27 september 2009 kl. 11:54

    Söndagens inlägg på Wisemanbloggen om läget i strilsystemet (http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2009/09/gastinlagg-om-den-allvarliga.html) avslutas med en direkt uppmaning till våra försvarspolitiker att lägga på ett kol i stridsledningsfrågan. Det finns god anledning till det.

    Den 28:e okt är det slutmöte i FM styrgrupp för den s.k. realiserbarhetsprövningen av GLC/NOC steg II, dvs slutflytten till Enköping och nermonteringen av dagens strilsystem, enligt många utländska bedömare ett av världens mest tekniskt avancerade och personalsnåla. Den utredningsansvariga avdelningen i HKV planerar då att hävda att en centralisering till Enköping är den tekniskt, ekonomiskt och personellt bästa lösningen för framtiden, helt i strid med all den sakkunskap som har redovisats här, i andra media och FM-internt i ett stort antal utredningar, rapporter och presentationer för olika chefer.

    HKV PROD har samtidigt börjat planera för snabbast möjliga avveckling av stridsledningsanläggningen i södra Sverige (det s.k. GLC/NOC steg I), inte minst av omsorg om den civila kund (en superjätte inom IT-världen) som så snart som möjligt vill ta över anläggningen för en spottstyver. Dessutom räknar planerarna iskallt med att om steg I kommer till stånd så finns det ingen återvändo till dagens läge, särskilt p.g.a. den personalflykt som uppstår men också för att det är ekonomiskt omöjligt för FM att bygga en ny underjordsanläggning i framtiden. Då blir det lättare att argumentera för centraliseringen till Enköpingsåkern. Och skrivningen i senaste proppen om att nedläggning av berganläggningar ska bli föremål för regeringsbeslut betraktas alltjämt som ett irriterande men ofarligt debattinlägg som inte har med planeringen för GLC/NOC steg I att göra.

    Om det är detta våra folkvalda vill så går det bra att luta sig tillbaka och se på när ett halvsekel av multimiljardinvesteringar i personal, kompetens, teknik och anläggningar kollapsar under kaotiska former. Om inte så är det dags att agera.

  9. 27 september 2009 kl. 12:16

    Ja, våra folkvalda måste klara ut vad de menar med skrivningen, och om de menar vad vi hoppas även sätta kraft bakom orden,dvs förklara för herrar generaler m fl att ”sist tesagt gäller…”

  10. Oskarsson
    30 september 2009 kl. 10:50

    Det må så vara att den fege följer reglementet i varje punkt, men så länge försvarsmakten har ”Ådalsspöket” hängande över sig, så blir det så här. Hade jag suttit i beslutsfattande position denna natt så hade polisens nej varit oemotsägligt nej, och den sagda JAS roten hade fortsatt med planerad övningsverksamhet. Kalla det fegt eller vad ni vill, men hade det gått åt helvete så hade medierna hängt ut befälet på tork och han hade troligtvis blivit flygledare på Kallbrandjokks modellflygfält.
    Det är polisen som SKA begära in hjälp, inte försvaret som ska erbjuda sin hjälp. Vi är inga försäljare.

  11. 30 september 2009 kl. 11:33

    Det är nog mera politikerna och medierna än FM som har Ådalsspöket hängande över sig.

    Visst ska FM kunna vara en försäljare! FM är en del av samhället med ett ansvar att verka för det gemensammas bästa, en del av samhället som sitter på vissa unika kunskaper och förmågor.
    Ett sätt är att tala om vad FM kan och erbjuda tjänsterna när man ser att de behövs och kan vara till nytta.

  12. Oskarsson
    30 september 2009 kl. 15:35

    Förvisso en sanning i dessa tider när försvaret desperat letar efter ursäkter att fortsätta existera.
    Men att behöva ta fram släggan för att slå in ett häftstift är en aning överdrivet, förhoppningvis har våra gossar i blått lärt sig hur säker helikopterförvaring ska se ut nu.

  13. Förste Sergeanten
    24 oktober 2009 kl. 15:58

    Fpl 39 kan med hjälp utav TIDLS spåra även små långsamma mål, dessa skall kunna länkas till ledning centraler vid behov.

  14. 24 oktober 2009 kl. 16:28

    1:e Sgt: Du har uppenbarligen missat hela det senaste årets debatt om den nutida Gripens avsaknad av ett datalänksystem till stridsledningscentralerna.

  15. Förste Sergeanten
    24 oktober 2009 kl. 16:33

    Detta gäller vad jag har hört ”endast ” Gripen C /D och ej Gripen A /B som finns ett fåtal flygande kvar av. Fast vad jag förstått tillhörde dessa plan F 17 och bör då som du sa, ha avsaknad av denna länk.

    Nåja , även solen har sina fläckar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s