Hem > Okategoriserade > Jolly Roger i masttoppen även i Östersjön?

Jolly Roger i masttoppen även i Östersjön?

Stöd Våra SoldaterDen eventuella kapningen av det ryskta fartyget Arctic Seas inom svensk ekonomisk zon mellan Öland och Gotland föranleder ett antal tidningsartiklar, höjda ögonbryn, frågor om varför och ibland konspiratoriska svar.
En av konspiratörerna ställer den högst relevanta frågan om vilka följderna kan bli om någon annan Östersjöstat (läs Ryssland), kan hävda att Sverige inte har tillräckligt kontroll över närliggande havsområden och dessutom saknar resurser att ingripa mot pirater, terrorister eller andra illgärningsmän.
I ett Nord Stream-perspektiv skulle det finnas uppenbara risker att Ryssland skulle kunna ta vår förmenta, och till delar högst reella, oförmåga till intäkt för att själva svara för skydd och bevakning och då även inom svenskt ansvarsområde.
Nu tror jag inte att den påstådda kapningen skulle vara iscensatt av Ryssland även om jag är övertygad om att den skulle kunna utnyttjas för syften enligt ovan om Ryssland så skulle finna det lämpligt.
Däremot visar kapningen, om den nu verkligen har ägt rum som beskrivits, att en ny hotbild kan ha dykt upp i Östersjön; en hotbild som definitivt inte varit styrande för vare sig utbildning eller materielanskaffning i Sverige och som, om den skulle visa sig vara en återkommande realitet, kommer att ställa stora krav på oss och på andra Östersjöstater.
Om vi och andra inte kan möta dessa krav snabbt och effektivt finns klara risker att den som nu sitter på resurser, och dessutom ökar dem med nya fartyg från varven i St Petersburgsområdet, ensidigt kommer att ta på sig uppgiften utan att fråga alltför mycket om hur, var och hur länge.

Annonser
  1. spanaren
    10 augusti 2009 kl. 7:31

    Då det finns många här i landet som fortfarande
    tror att klockan i Ryssland stannade 1998 och
    att ryska Östersjöflottans fartyg än idag ligger
    rostande vid kaj i Kronstadt och Baltijsk finns
    det kanske anledning att göra ett tillägg till
    Peter Hammarbergs redogörelse för nya ryska
    örlogsfartyg fartyg.

    Korvetter (fullskalemodell inte ”kustkorvetter”):
    Steregushchy-klassen;

    http://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchy_class_corvette

    Konventionella ubåtar:
    Lada (StPetersburg)klassen:
    ”St Petersburg” levererad, 5 under byggnad.
    Idag troligen världens modernaste konventionella
    ubåtar sedan ”Viking”-projektet annulerats i Sverige.

    Nya strategiska atomubåtar av Borey-klass byggs
    i Murmansk. Sex hangarfartyg planeras efter 2015.

    Återstår att se om de tre Ropucha lstftg från
    Sevastopol återvänder efter ”Ladoga” eller om Östersjöflottan tillförs landstigningskapacitet permanent.

  2. spanaren
    10 augusti 2009 kl. 9:30

    Mitt 10 aug. 0731 rättelse:

    Serien av Lada-klass konventionella
    ubåtar under byggnad i St Petersburg:

    St Petersburg I tjänst
    Kronstadt Under byggnad
    Petrozavodsk -”-
    Sevastopol -”-

    Serien omfattar idag sex enheter med leverans
    före 2015.

    De nya ubåtarna kompletterar dagens ubåtar av
    KILO-klassen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_class_submarine

  3. Anonym
    10 augusti 2009 kl. 20:06

    Förstärkning av landstigningstonnaget sker. Sedan 2004 bygger man på Ivan Gren på Yantarvarvet i Kaliningrad.
    Klass Bol’shoy Desatnyy Korabl’ (BDK); Stort landstigningsfartyg

    11711 Ivan Gren (kölsträckt: 2004)
    —————————————
    D: 5000 ton,
    LBH: 120 x 16,5 x 3,6,
    Framdrivning – diesel
    Hastighet: 18 knop
    Besättning: 100
    Beväpning: 2xMLRS, 1xAK176, 2xAK-630
    Ka-29 hkp.
    Last: 13 strv x60 ton / 36 BTR
    , 300 sold.

    Vissa rykten säger att de är sugna på fler

  1. 15 augusti 2009 kl. 9:54

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s