Hem > Okategoriserade > Svenskar beskjutna i Afghanistan, jaha…

Svenskar beskjutna i Afghanistan, jaha…

Så har då svenska soldater än en gång deltagit i stridshandlingar i Afghanistan. Nyhetsrapporteringen kring händelsen synes vid en första läsning vara tämligen objektiv, men mellan raderna kan man läsa förvåning och inte så lite utav tanken på att ”så får de väl inte göra”.

Svenska journalister verkar fortfarande vara låsta vid bilden av blåbaskrade FN-soldater som lugnt står på post till skydd av det vapenstillestånd som var förutsättningen för att de skulle åka dit.
Avvikelser från detta och det faktum att ISAF-soldaterna befinner sig i en krigszon med stora risker att hamna i strid; ja rent av att de söker strid, verkar vare sig ha skjunkit in eller accepterats. Att våra pojkar skulle utsättas för risker eller rent av ägna sig åt något så avskyvärt som militärt våld var väl aldrig meningen, eller…
När ska verkligheten nå våra tidningsredaktioner kan man ju fråga sig.

Man må tycka vad man vill om den svenska Afghanistanmissionen och vad vi har där att göra. Så länge vi är där kan vi ju i alla fall kräva lite mera verklighetsorienterad rapportering.

  1. 11 april 2009 kl. 20:30

    Det är både våra pojkar och flickor som utsätts/utsätter sig för risker i Afghanistan.

    Min guddotter utexamineras som officer i juni….gud give att hon inte placeras i Afghanistan.

    ….om jag vore övertygad om att de betydde något avgörande….åtminstone…jag tror säkert att de kan betyda mycket för enstaka personer …men för hela konfliktsituationen som sådan????

  2. Peter Hammarberg
    12 april 2009 kl. 14:47

    Fairy
    Hade Du, om du valt att arbeta inom ”Läkare utan gränser”, nekat att åka till Afghanistan trots att du kunnat hjälpa individer eller enstaka samhällen men kanske inte hela landet? Hade din egen säkerhet varit viktigare än andras nöd?

  3. 12 april 2009 kl. 15:09

    Peter, tack för frågan …som är för hypotetisk för att besvara på något enkelt sätt…

    Jag väljer att svara genom att citera Stig Dagerman

    Jorden kan du inte göra om.
    Stilla din häftiga själ!
    Endast en sak kan du göra:
    en annan människa väl.

    Men detta är redan så mycket
    att själva stjärnorna ler.
    En hungrande människa mindre
    betyder en broder mer

    Om min guddotter skulle välja att söka sig till Afghanistan….vilket inte skulle förvåna mig….skulle jag att stötta och uppmuntra henne ….

  4. Peter Hammarberg
    13 april 2009 kl. 11:30

    Fairy
    Jag kan ju naturligtvis omformulera frågan till att det rör sig om en kollega till dig som funderar på att ge sig ut i internationellt hjälparbete….

    Vad gäller Afghanistan och poesi kan vi väl konstatera att förr, då utlandstjänst var frivillig för den svenske officeren, var Stig Dagermans funderingar om att göra andra människor väl relevanta. I dagens Försvarsmakt med obligatorisk utlandstjänst och där den anses vara en naturlig del av yrket, är kanske Alfred, Lord Tennysons ord mera passande:
    ”Their’s not to reason why,
    Their’s but to do and die”
    eller för att citera en urgammal TV-serie där svaret på en platsannons där man sökte en ”problemlösare” var:
    ”Have gun, will travel”.

  5. 13 april 2009 kl. 17:47

    Hej igen Peter!

    Jag har en nära väninna som jobbat mycket i Afrika, senast på en båt där man opererar fistlar som kvinnor fått till följd av svåra förlossningar och dålig förlossningsvård. Jag beundrar henne…

    För mig är det ändå en stor skillnad på hjälparbete i sjukvård, bygga skolor och brunnar…för att bara nämna några saker jag har bekanta som ägnat sig åt…och att vara ute i uniform och med vapen i hand…

    Jag tycker i princip att vi ska sluta tillverka ”guns”…

    Roligt att läsa ”din” poesi!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

