Hem > Okategoriserade > Nostalgiska reflektioner

Nostalgiska reflektioner

Jag påstår inte att det var bättre förr, bara att det var annorlunda.
Så här på söndagmorgonen då jag ställt om husets klockor till sommartid, kommer jag ihåg för trettio år sedan, då sommartiden gjorde sitt intåg.

Jag vet inte hur det är nu inom Försvarsmakten, men då utgick mycket klara direktiv för hur tidgivning, tidsangivelser mm i både manuella och automatiska system skulle hanteras i händelse av att ett överraskande inlett angrepp sammanföll med tidsomställningen. Allt för att vi skulle gå ut i kriget med en gemensam tid på våra klockor.

Som sagt, allt var inte bättre, bara annorlunda och mest annorlunda gentemot dagsläget var kanske beredskapstänket ner i detaljer och att många av oss faktiskt, rent konkret, levde med packad strids- och trosspackning.

För att fortsätta nostalgin kan ju begreppet ”Överraskande inlett angrepp” vara värt en liten visa. Först hette det bara ”Överraskande angrepp” men eftersom det skulle antyda att vi, och kanske främst våra politiker, tolkat omvärlden fel och låtit sig överraskas, blev det till att ändra beteckningen.
Den nya tolkningen blev alltså att överraskade av angreppet som sådant blev vi minsann inte, bara av den exakta tidpunkten för dess inledning. Redan då gällde det att vara politiskt korrekt i formuleringarna….

  1. 30 mars 2009 kl. 10:08

    jag skrattar gott åt dina reflektioner kring ”överraskande inlett angrepp”…tack för det skrattet!

    Jag såg Tomas Östroos i Agenda i går och förundrades över hans balanserande av formuleringarna…in i det absurda tyckte jag till sist….

    För övrigt brukar jag också försöka balansera min nostalgi med tanken att det är annorlunda ….och annorlunda både på gott och på ont…..

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

