Hem > Okategoriserade > Hur gammal heter du ifrån då….

Hur gammal heter du ifrån då….

Vi människor har ett evigt behov av att kunna identifiera oss och andra, att känna samhörighet med något eller några, allt för att kunna hitta rätt i omgivningen och bland människor och i olika miljöer.
Vi identifierar oss med och genom vårt yrke; på frågan vad sysslar du med? svarar vi jag är snickare/lärare/officer eller vad det nu är, inte jag arbetar som …. Yrket är en del av vår person och något som identifierar oss, för oss själva så väl som för andra.

Exempelvis stockholmare, kanske sedan flera generationer, anser sig i grunden vara smålänningar, skåningar eller värmlänningar; allt för att skapa sig en identitet och för att få något att hänga upp sig och livet på. De mest hängivna går med i olika landskapsföreningar för att behålla kontakten och för att stärka en identitet de anser vara viktig.
Ute i stora vida världen är de däremot alla svenskar, en lite vidare identitet men som är mera gångbar och som säger mera för omgivningen.

I USA är man texikan, från Kaliforninen, NY eller vad det nu kan vara men om det gäller att gå med i olika identitetsskapande föreningar är det religion eller etnicitet som gäller. (Jag är jude, polskamerikan, grek, sicilianare…)
Ute i stora vida världen är de dock alla amerikaner; en alldeles speciell identitet som de är stolta över.

Nu till den avgörande frågan: Kommer en svensk, en tysk, en engelsman eller en spanjor någonsin att på stranden i Papaya, för den nya bekanstskapen, att presentera sig som europé på samma sätt och med samma självklara stolthet som då texikanaren i motsvarande situation svarar att han är amerikan, eventuellt kompletterat med ”från Texas”?

En nationell identitet svarar mot en kulturell, historisk, politisk och språklig gemenskap; svårgripbar och grundlagd sedan generationer men ändå självklar för dem som omfattas av den.
Om vi inte inom bara någon generation lyckas skapa en sann europeisk identitet, kommer EU att vara ett dödfött projekt, en koloss på lerfötter skapat av välmenande politiker som inte varit i takt med folken, eller som av rädsla för just folken, valt att skapa organisationerna ändå och hoppas på tiden.

Det stolta och självklara svaret jag är en europé, från Tyskland lär vi få vänta på….och lika länge kommer vi att få vänta på ett EU som, vad gäller utrikes- och säkerhetspolitik, talar med en, och för omvärlden trovärdig, tunga!

Kategorier:Okategoriserade Etiketter:, , , ,
  1. 13 oktober 2009 kl. 8:32 | #1

    Jättebra! Europa är inte mitt hem. Europa är inte min trygghet, min koja under granen i skogen. Vi kommer från små flockar, från små stammar. Vad än företrädarna för den globla byn säger. Sorry, men jag kommer aldrig att säga att jag är svensk, och europé.

    Om jag är i Amerika och folk frågar var jag kommer ifrån räckder det med att säga Sweden. Säger jag Europa också kommer dom bara att fråga varifrån, vilket land. Alltså då kommer jag då från två länder.

    EU är ett initierat och styrt projekt uppifrån.

  2. 16 oktober 2009 kl. 12:56 | #2

    Helena Palena – EU är utan tvekan det bästa som hänt Europa när det gäller att ”svetsa” samman de olika länderna och därigenom kraftigt minska risken för några storskaliga krig. Detta måste väl kunna accepteras. Däremot kan det – och sker – i dess kölvatten att vi till sist tappar vår egen identitet. Jag ser faror i detta.
    Lissabonfördraget är tydligen ett första steg på något som kan liknas med USA- förenta stater i förlängningen. Vill vi egentligen gå så långt. Svaret måste bli ett rungande nej till denna utveckling.
    Tiden är mogen att mera diskutera den utveckling som EU nu är inne på och sätta ned foten innan det är ett faktum.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.